Een bijzondere week - Reisverslag uit Panauti, Nepal van Anoushka Bouwman - WaarBenJij.nu Een bijzondere week - Reisverslag uit Panauti, Nepal van Anoushka Bouwman - WaarBenJij.nu

Een bijzondere week

Door: Anoushka

Blijf op de hoogte en volg Anoushka

21 September 2015 | Nepal, Panauti

Hoi Allemaal,

Wat een week! Veel nieuwe dingen gedaan en geleerd!
Afgelopen dinsdag en woensdag was het feest! Het was Hartalika Teej, een Hindoeïstisch feest waarin de vrouwen centraal staan. De vrouwen gaan in een rode sari gekleed. Op dinsdag avond komen zij bijeen en eten ze allerlei zoetigheden. Er wordt gezongen en gedanst en gehamsterd voor de volgende dag. Op woensdag vastten de vrouwen. Dit is om te laten zien aan je echtgenoot dat je een goede vrouw bent en eten uit je mond spaart voor je man en je je man voorop stelt. Als je niet getrouwd bent dan vast je om een goede echtgenoot te krijgen en snel te trouwen. De directeur had voor mij ook een sari aangeschaft. Vond het wel heel spannend aangezien de blouse nog tot boven de navel komt. Maar gelukkig werd de buitenste doek zo gevormd dat er niet veel van te zien was godzijdank. Toen we langs Pashupathi reden was het echt een zee van rood. Echt ontzettend veel vrouwen die op weg waren naar de tempel waar Shiva huist. Voor hen is het tijdens Teej zo’n beetje een bedevaart om haar te bezoeken. Ik ben niet de tempel in geweest. Dat wil ik na mijn stage hier doen. Het vasten is wel gelukt! Het ging met wat hoofdpijn gepaard en ik heb gesmokkeld door wel water te drinken maar hopelijk ben ik ooit dan alsnog een goede vrouw hahaha.

Donderdag was mijn verjaardag. Bij het ontbijt werd ik al toegezongen en ook elke klas die ik les gaf zong de longen uit hun lijf. Mijn ouders hadden een pakket met dropjes, kaas (!!) en kruidnootjes opgestuurd, dus kon ik de leerkrachten trakteren op Nederlandse lekkernijen. Het viel erg in de smaak. Vooral de dropjes en kaas waren al halverwege de ochtend op. Ook heb ik vee zelfgemaakte kaarten en bloemen gekregen van de kinderen.
’s Avonds gingen we met de directeur en Jyotsna ma’am eten bij een Newali restaurant. Toen we terugkwamen werd ik opgewacht door de girls redisidence en hadden ze een schitterende taart met een vuurwerkspuit en ‘happy birthday Anoushka’ echt ontzettend lief!

Vrijdag ga ik normaal gesproken met de juniors mee zwemmen na de lunch. Nu vroegen ze of ik mee wilde naar een honkbalwedstrijd bij een andere school, hier zo’n twee uur vandaan. Ik vind dat Malpi al een groot complex heeft maar deze was nog vier keer zo groot!
Er waren een paar Amerikanen die de kinderen eenmalig honkbaltraining gaven. Ze waren heel enthousiast (zoals Amerikanen bekend staan).
Jyotsna en ik gingen halverwege wandelen naar een beroemde tempel vlak bij de school. Het was een leuke wandeling. We konden merken dat we in de buurt van de tempel waren omdat er veel stalletjes en winkeltjes waren die offers verkochten. We hebben allebei een kaarsje gekocht en gingen het tempelcomplex binnen. Er was veel verwoest door de aardbeving maar het belangrijkste lag er nog. De slangengodin (ik weet haar naam niet meer) die in een kuil met water lag. Het verhaal achter deze tempel is dat de tempel al meer dan 2500 jaar geleden is gebouwd. Daarna is het verloren gegaan tot een boer zijn land aan het bewerken was. Toen hij zijn houweel in de grond stak kwam er bloed uit. Na voorzichtig te graven kwam het beeld van de godin naar boven. Toen hebben ze de tempel er opnieuw omheen gebouwd. Eerst was de kuil met water gevuld met slangen. Nu zit er water in. Het beeld is gemaakt van steen maar het beeld drijft. Mysterieus niet?

Na het bezoek aan de tempel zijn we een stukje verder gelopen, naar een heel luxe resort. Daar hebben we een echte bonenkoffie gedronken ennnnn een hamburger gegeten! Wel een kiphamburger uieraard want hier eten ze liever geen koe. Het is wel verkrijgbaar hoor, voor de toeristen. Maar ik wil zo veel mogelijk hetzelfde doen als de mensen hier dus gingen we voor kip. De bus met de kinderen die honkballes hebben gekregen kwam ons ophalen bij het resort en zo zijn we terug gereden. Op de terugweg heb ik voor de eerste keer besneeuwde bergtoppen van best dichtbij gezien. De zon stond erop en ik vroeg Jyotsna of het wolken of bergen waren. Het waren dus bergen. Het was een prachtig gezicht. Eenmaal op school heb ik het diner maar overgeslagen want ik zat nog flink vol van die burger.

Zaterdag was een normale dag.

Op zondag werd de ‘Constitution of Nepal’ ondertekend. Dit is een soort vernieuwde grondwet. De politieke partijen gaan nu op een andere (betere volgens de meesten) manier samenwerken waardoor er sneller veranderingen plaats zullen vinden. Dit zijn grote veranderingen. Bijvoorbeeld dat er sneller gelijkheid zal zijn tussen mannen en vrouwen, belastingen enz. Ze waren er al veertien jaar mee bezig maar elke keer wilde iemand toch niet tekenen of ging het op de een of andere manier toch niet door. Gisteren is hij dan toch getekend. Daardoor is het vandaag een National Holiday. Alle leerkrachten zijn vrij maar de kinderen zijn er natuurlijk ook nog dus het werk in de residency gaat gewoon door.

Ook ligt er een griepje onder mijn leden. Bij heell veel kinderen al, iedereen loopt te hoesten en te niezen. Het komt door de verandering van het weer. De winter komt eraan! Hier noemen ze het de ‘cough and cold flu’. Daar kan ik me erg in vinden. Zolang ik zit gaat het goed. Maar als ik opsta begint het te duizelen en knalt mijn hoofd uit elkaar. Ach, hierna nog een dag lesgeven en dan woensdag lekker mijn off-day en flink uitrusten/zieken.

Tot de volgende keer!!


  • 21 September 2015 - 10:57

    Jantien:

    Zorg goed voor jezelf. Hopelijk wordt je niet ziek. Lieve groet, Jantien.

  • 21 September 2015 - 17:49

    Yolanda:

    Lieve Noes,

    Het is bepaald niet saai daar! Je hebt al met héél wat nepalese gebruiken te maken gehad!
    En nu doe je ook nog mee met de "cough and cold flu’!! Beterschap!!

    DIKKE knuf van ons!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoushka

Een weblog om mijn activiteiten in het buitenland bij te houden.

Actief sinds 09 Juni 2008
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 16709

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 01 December 2015

Nepal

27 Juni 2008 - 19 Augustus 2008

Mijn eerste reis alleen: Thailand

Landen bezocht: