Malpi International School Nepal - Reisverslag uit Panauti, Nepal van Anoushka Bouwman - WaarBenJij.nu Malpi International School Nepal - Reisverslag uit Panauti, Nepal van Anoushka Bouwman - WaarBenJij.nu

Malpi International School Nepal

Door: Anoushka

Blijf op de hoogte en volg Anoushka

23 Augustus 2015 | Nepal, Panauti

Al een week in Nepal en wat heb ik ontzettend veel nieuwe indrukken opgedaan zeg!
Steeds meer leer ik het land en de school kennen. Ik heb het gevoel dat ik er al veel langer ben. Dingen beginnen nu ik het ritme doorkrijg normaal te worden hahaha.

Afgelopen vrijdag hadden we met de 4th grade leerlingen een uitstapje naar een zeer Boeddhistisch plaatsje willen maken. Het was een mooie rit door de bergen (hier noemen ze het heuvels, ik vind het bergen). Op een gegeven moment konden we helaas niet verder rijden. De weg was te modderig en de schoolbus zou erin vast komen te zitten. Dus maakte de bus rechtsomkeert, wat nog heel spannend was op een bergweg... en moesten we improviseren.

We gingen naar een Hindoetempel die enorm oud was. Het was gemaakt van hout en heel mooi bewerkt. Eromheen lag vanalles in puin, nog van de aardbeving, maar de oude tempel stond nog fier overeind.

Daarna zijn we naar een andere Boeddhistische tempel gereden. Het was een lange zit en weer hadden we pech. Ze waren de tempel aan het renoveren omdat deze flink beschadigd was door de aarbevingen. Het was gevaarlijk om naar binnen te gaan volgens de monniken dus lieten ze ons er niet in. We hebben buiten geluncht en de verjaardag van een leerling gevierd en toen gingen we weer terug.

Ik zal even het een en ander vertellen over de school. Dit is een residential school. Een soort kostschool dus. Alle meisjes slapen in en huis: Mathilda. De Junior boys slapen in Oliver, de Senior boys slapen in Lion King en Siddharta. Er zijn dus veel meer jongens dan meisjes hier aangezien de jongens verdeeld zijn over 3 huizen en de meisjes in 1.

De schooldagen zien er als volgt uit:
05.30 uur Opstaan en aankleden.
06.00 uur Karate, meditatie, fitness of aerobics.
06.45 uur Omkleden naar schooluniform + opfrissen.
07.00 uur Ontbijt.
07.30 uur School begint.
Lessen tot
09.20 uur Fruit eten.
09.40 uur weer lessen tot
11.00 uur Lunch
14.30 uur Omkleden naar sport.
14.00 uur Gym (basketbal, volleybal en/of voetbal).
15.00 uur Thee
15.30 uur Muziek / dans etc.
17.00 uur Huiswerktijd en/of lessen op school.
18.30 uur Diner
19.00 uur Weer verder met huiswerk/lessen op school.
20.00 uur Melk drinken en klaarmaken voor bed.
21.00 uur Naar bed.

De ‘weekenddagen’ zien er als volgt uit:
Zaterdag:
05.30 uur Opstaan en aankleden.
06.00 uur Karate, meditatie, fitness of aerobics.
06.45 uur Omkleden naar schooluniform + opfrissen.
07.00 uur Ontbijt.
07.30 uur School begint.
Lessen tot
09.20 uur Fruit eten.
09.40 uur weer lessen tot
11.00 uur Lunch.
14.30 uur Omkleden naar sport.
14.00 uur Gym (basketbal, volleybal en/of voetbal).
15.00 uur Thee.
15.30 uur Huiswerk maken (residential report schrijven, wat hebben ze allemaal gedaan de afgelopen week?)
17.00 uur Beginnen aan film.
18.30 uur Diner
19.00 uur Film afmaken.
20.00 uur Melk en klaarmaken voor bed.
21.00 uur Naar bed.

Zondag:
07.45 uur Ontbijt.
08.15 uur Omkleden naar sport.
08.30 uur Sporten.
09.30 uur Vrije tijd tot:
10.30 uur Huiswerk maken.
12.30 uur Lunch.
13.00 uur Vrije tijd/ oefenen muziek, dans etc. tot:
14.00 uur Activiteit.
16.30 uur Thee.
17.00 uur ‘Gadgettime’
18.30 uur Diner.
19.00 uur Vrije tijd in residence.
20.00 uur Melk en klaarmaken voor bed.
21.00 uur Bedtijd.

Het zijn dus verschrikkelijk lange dagen. Omdat ik buiten het lesgeven ook actief ben in de residence leer ik de kinderen goed kennen (en de Nepali taal gaat ook al aardig, de kinderen zijn goede leraren) maar ben ik wel elke dag kapot hahaha.

Alle eet – en drinkgelegenheden gebeuren in de Cafeteria. De Film worden op de zolder van de residence vertoont.

Vandaag gingen we tijdens de activiteit om 14.00 uur wandelen naar de top van de heuvel waar de school aan de voet van ligt. Het was een mooie tocht! Mooi uitzicht en ik vond het leuk om weer eens te wandelen in een nieuwe omgeving. Al met al dus een prima dag!

Nu ga ik maar eens naar bed. Zoals je ziet is het morgen weer vroeg dag!

Groetjes!

• 23 Augustus 2015 - 18:17

Ed & Han:

Wow nous dat zijn zeker pittige dagen dat zal even wennen zijn. Zolang je het maar leuk hebt maar uit het enthousiasme waarmee je schrijft kunnen we wel merken dat je het naar je zin hebt.
    Veel liefs Ed & Han

• 23 Augustus 2015 - 18:47

Yolanda:

Pfffff slavendrijvers! Jij en zij hebben géén tijd om je te vervelen :-)

XXXX

• 23 Augustus 2015 - 19:43

Adrie Hendriks:

Zo leuk om dit allemaal te lezen,
    En wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt
    Dat maak het tot een onvergetelijke tijd. Groetjes Adrie en Berta

• 25 Augustus 2015 - 17:48

Jantien:

Wat een lange dagen en dan ook nog elke dag. Gelukkig is het maar voor 2 maanden. Wel goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Net 2 dagen met mijn zus Joke doorgebracht, erg gezellig. Lieve groet, Jantien.